شبکه اجتماعی

بررسی مفصل پیام رسان های ایرانی و خارجی جایگزین تلگرام

امروز می خواهیم بررسی مفصلی از پیام رسان های سروش، ایتا، گپ، بله، آی گپ، بیسفون پلاس، واتس‌اپ، ایمو، ویسپی، تم تم و سیگنال داشته باشیم.

با خارجی ها شروع می کنیم چرا که بحث پیام رسان های داخلی مفصل تر است:

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/WhatsApp.png

۱. واتس‌اپ

نصب فعال از کافه بازار: ۱۶ میلیون

دانلود از گوگل پلی: ۱ بیلیون

واتس‌اپ سال هاست که فعال است و در مدتی که مردم در حال کوچ از وایبر بودند، محبوبیتی پیدا کرده بود. واتس‌اپ محبوب ترین پیام رسان دنیا است.

این پیام رسان اکنون بیشترین میزان نصب فعال را در کافه بازار دارد و هنگام نصب آن نیز شما مخاطبین آشنای بیشتری در آن ملاقات خواهید کرد.

واتس‌اپ رابط کاربری جمع و جور و نسبتا ساده ای دارد که حاصل سال ها فعالیت آن است، اما شاید یکی از بزرگترین معایب واتساپ که هر کسی را از نصب آن منصرف کند، نبودن کانال در آن است. این پیام رسان از این قابلیت بهره نمی برد و شما هیچ گونه کانالی را در آن مشاهده نخواهید کرد.

با این حال قابلیت Status در واتس‌اپ که تا حدودی مانند استوری اینستاگرام است نیز جذابیت های خاص خود را دارد.

از نظر امنیت، بعد از خرید واتس‌اپ توسط فیسبوک، خیلی از کاربران آن به دلیل شهرت بد فیسبوک در رابطه با نقض حریم خصوصی کاربران، از آن ناامید شدند. ولی باز هم اگر کاربری عادی باشید امنیت این پیام رسان برای شما قابل قبول خواهد بود.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/imo.png

۲. ایمو

نصب فعال از کافه بازار: ۷ میلیون

دانلود از گوگل پلی: ۵۰۰ میلیون

ایمو در ابتدا برای برقراری تماس صوتی ارائه شد، اما کم کم با ویژگی ها و بروزرسانی های جدید به تبدیل شدن به پیام رسان نزدیکتر شد اما نبود برخی ویژگی ها، مانند ایجاد کانال که در واتس‌اپ نیز وجود ندارد، توی ذوق کاربران آن می زند.

ایمو نیز رابط کاربری بسیار ساده ای و محدودی دارد، به طوری که ممکن است در آن کاملا احساس محدودیت داشته باشید. اما باید با آن یک مدت کار کنید تا به بعضی ریزه کاری های آن پی ببرید.

از ضعف های ایمو این است که امنیت جالبی ندارد و هنوز امنیت این پیام رسان مبهم است. تنظیمات ایمو نیز جالب نیست.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/wispi.png

۳. ویسپی

نصب فعال از کافه بازار: ۲۰۰ هزار

دانلود از گوگل پلی: ۵۰۰ هزار

از ویسپی در اوایل فیلترینگ دوم تلگرام زیاد نام برده می شد اما کم کم از تیتر ها محو شد.

سرور های ویسپی در داخل کشور است. پس از نصب ویسپی قابلیت های متعددی در دسترس شما خواهد بود. هم چنین اکثر قابلیت های یک شبکه اجتماعی نیز در ویسپی موجود است. اما امنیت ویسپی چندان جالب نیست. ویسپی از امکان حذف حساب و نسخه دسکتاپ نیز بهره نمی برد.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/TamTam.png

۴. تم تم

نصب فعال از کافه بازار: ۲۰۰ هزار

دانلود از گوگل پلی: ۱ میلیون

از پیام رسان تم تم نیز در اوایل فیلترینگ دوم تلگرام بعنوان جایگزین تلگرام یاد می شد.

تم تم تقریبا اکثر امکانات تلگرام و هم چنین امکانات جالب دیگری را نیز در خود جای داده است، اما بعضی قابلیت ها مانند استفاده از ربات و یا فضای ابری در تم تم وجود ندارد.

امنیت تم تم نیز هم چنان مبهم است.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/signal.png

۵. سیگنال

نصب فعال از کافه بازار: به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از بازار حذف گشته است.

دانلود از گوگل پلی: ۵ میلیون

درباره سیگنال می توانیم بگوییم از نظر امنیتی کاملا قابل توجه می باشد. این پیام رسان بر پایه بلاک چین است و امنیتی قابل قبول دارد.

سیگنال امکانات قابل قبولی نیز دارد و اکثر امکانات معمول تلگرام را در سیگنال نیز ملاحظه خواهید کرد، هر چند که این پیام رسان هم از وجود کانال بهره نمی برد.

به پیام رسان های داخلی می رسیم:

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/soroush.png

۱. سروش

نصب فعال از کافه بازار: ۵ میلیون

دانلود از گوگل پلی: ۱ میلیون

از سروش بعنوان محبوب ترین پیام رسان ایرانی یاد می شود. بحث ها و کش و قوس های فراوانی در رابطه با امنیت و مشکلات سروش مطرح شده است و ما اهم آن ها را بررسی می کنیم.

امنیت سروش:

اول از همه باید در مورد امنیت سروش بگوییم. پیام ها در سروش رمزنگاری می شود اما هنوز باگ های عجیبی در آن دیده می شود. هم چنین در ماه های اخیر یکی از ایرادات این پیام رسان که استفاده از شماره موبایل به جای آی دی بود کشف شد و به سرعت رسانه ای شد و در واکنش به این موارد، این ایراد در پیام رسان سروش رفع شد. بحث های بسیاری در رابطه با امنیت سروش مطرح شده و چند بار اقدام به هک آن نیز توسط هکر ها شده است که با این شرایط بعضی از مشکلات حاد سروش اعلام و رفع گردید. در کل امنیت این پیام رسان برای کاربران معمولی قابل قبول است اما بهتر است اطلاعات محرمانه خود را در سروش بارگذاری نکنید.

امکانات و رابط کاربری:

از نظر امکانات سروش امکانات اصلی تلگرام را دارد اما هنوز در برخی از موارد ضعف هایی در این پیام رسان حس می شود. بروزرسانی های بسیاری برای این پیام رسان منتشر شده و قابلیت های بسیاری را به آن افزوده اما هنوز جای کار باقیست.

رابط کاربری سروش بد نیست اما ممکن است برای خیلی از افراد جالب نباشد. نمایش مخاطبین در بالای تب چت ها و کانال های شما آزار دهنده است و برای حذف این قسمت تنظیماتی در نظر گرفته نشده اما به نظر می رسد با افزایش کانال و چت های شما این قسمت به صورت خودکار حذف می گردد!

در پیام رسان سروش قابلیت های جالبی برای مدیران کانال های تلگرامی در نظر گرفته شده است، برای مثال مدیران کانال های پرطرفدار و دارای کد شامد در تلگرام می توانند با هماهنگی با پشتیبانی سروش کانال خود را بطور اتوماتیک به سروش انتقال دهند و شناسه مورد نظر خود را آزاد کنند. هم چنین مدیران کانال های تازه تاسیس می توانند تبلیغ کانال خود را در کانالی مخصوص تبلیغات در سروش قرار دهند. در سروش رباتی نیز برای انتقال محتوا به صورت دستی در نظر گرفته شده است که این ربات در تست های ما تاکنون بدرستی کار نکرده است. البته ربات جدیدی نیز توسط سروش ارائه گشته که 150 پست آخر کانال شما را خودکار انتقال می دهد.

یکی از موارد قابل توجه در سروش این است که به دلیل افزایش قابل توجه استفاده از آن توسط کاربران در پی فیلترینگ تلگرام، این پیام رسان با کاهش سرعت کاملا محسوسی مواجه شده و هم چنین بعضی اوقات اختلالاتی در برخی خدمات این پیام رسان روی داده است. این موارد مسلما برای کاربران سروش آزار دهنده خواهد بود.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/eitaa.jpg

۲. ایتا

نصب فعال از کافه بازار: ۱ میلیون

دانلود از گوگل پلی: در گوگل پلی عرضه نشده است.

ایتا بعد از سروش بیشترین میزان کاربر را دارد.

ایتا تا حدی مانند تلگرام است که می توان از آن بعنوان تلگرام نارنجی یاد کرد. هم چنین ادعا هایی مبنی بر کپی مستقیم از سورس کد های پیام رسان های تلگرام و ویسپی در ایتا شده بود که شواهدی نیز بر آن ها ارائه شد. مثلا در ایتا قابلیت Secret Chat وجود ندارد اما تنظیمات آن دیده می شود! که نشان از کپی بیش از حد از تلگرام دارد.

مورد قابل توجه دیگر این است که با فیلترینگ تلگرام، ارسال پیامک فعالسازی برای ورود مجدد به آن نیز توسط اپراتور ها مسدود گشت و همزمان با مسدود سازی کد فعالسازی تلگرام، ارسال کد فعالسازی ایتا نیز مسدود گشت! این مشکل هنوز ادامه دارد و کاربران جدید امکان ساخت حساب را در ایتا را ندارند. ایتا در حال بروزرسانی برنامه برای رفع این مشکل است.

در ایتا نیز برای انتقال خودکار کانال امکاناتی در نظر گرفته شده اما شما برای استفاده از این خدمات نیاز به دریافت مجوز های خاصی دارید که ممکن شما را با مشکلاتی رو به رو کند.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/gap-1.png

۳. گپ

نصب فعال از کافه بازار: ۵۰۰ هزار

دانلود از گوگل پلی: ۵۰۰ هزار

پیام رسان گپ پس از فیلترینگ با تبلیغات گسترده به سومین پیام رسان پرمخاطب تبدیل شد. گپ، شباهت های زیادی به تلگرام دارد و در نسخه جدید آن برای شما سه نوع رابط کاربری نمایش داده می شود که شما می توانید یکی از آن ها را انتخاب فرمایید. یکی از این رابط های کاربری، “ساده” نام دارد و بیشترین شباهت را به تلگرام دارد.

امنیت گپ قابل قبول است هرچند که هنوز باید برخی از ایرادات آن مرتفع گردد. گپ را می توان پر امکانات ترین پیام رسان پس از تلگرام نام گذاری کرد. بسیاری از امکانات کاربردی تلگرام در گپ جمع شده اند. برخی امکانات و سرویس های ارائه شده توسط تیم گپ هم بر جذابیت های این پیام رسان می افزاید.

در گپ نیز رباتی برای مدیران کانال های تلگرامی در نظر گرفته شده و کار با آن انعطاف پذیر تر از کار با ربات انتقال محتوای سروش است. تنها کافیست اطلاعات مورد نیاز این ربات را در تلگرام به آن بدهید، پس از آن هر پیامی که به این ربات ارسال کنید، به کانال شما در گپ منتقل خواهد شد.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/bale-1.jpg

۴. بله

نصب فعال از کافه بازار: ۵۰۰ هزار

دانلود از گوگل پلی: ۱۰۰ هزار

بله امن ترین پیام رسان داخلی می باشد، هر چند که اخیرا خواندن پیامک ها برای پیدا کردن پیامک های مربوط به پرداخت قبض و پرداخت آن توسط بله، خبر ساز شد، با این حال اعلام شد که این قابلیت در بله، به صورت اختیاری خواهد شد.

پیام رسان بله رابط کاربری جذاب و متفاوتی را به کاربر ارائه می دهد. با توجه به یکپارچه بودن زیرساخت مالی بانک ملی و سداد با پیام رسان بله، شما در تب بانک من در پیام رسان بله می توانید انواعی از خدمات بانکی را به صورت آنلاین و با این پیام رسان انجام دهید.

بله هنوز بستری برای انتقال محتوا از تلگرام به بله معرفی نکرده است.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/igap.png

۵. آی گپ

نصب فعال از کافه بازار: ۲۰۰ هزار

دانلود از گوگل پلی: ۱۰۰ هزار

پیام رسان آی گپ رابط کاربری بسیار شبیه به تلگرام دارد. قابلیت تشخیص کاربران آی گپ در اطراف شما در این پیام رسان جذاب است.

آی گپ در نسخه های ابتدایی امنیت جالبی نداشت و پیام ها را رمزنگاری نمی کرد اما هم اکنون امنیت این پیام رسان بهتر شده است و برای کاربری معمول مناسب است.

آی گپ نیز همانند بله هنوز بستری برای انتقال اطلاعات از تلگرام به این پیام رسان فراهم نکرده است.

https://pcscience.ir/wp-content/uploads/2018/05/bisphoneplus-1.png

۶. بیسفون پلاس

نصب فعال از کافه بازار: ۱۰۰ هزار

دانلود از گوگل پلی: ۵۰ هزار

بیسفون پلاس اولین پیام رسان ایرانی به شمار می رود که در نسخه های اول بیسفون نام داشت. رابط کاربری بیسفون پلاس تفاوت هایی با دیگر پیام رسان ها دارد. برای مثال، کانال ها جدا از چت ها در تب جداگانه ای نمایش داده می شوند. این تفاوت ها ممکن است برای برخی خوشایند و برای برخی ناخوشایند باشند.

بیسفون پلاس برخی قابلیت های معمول مانند نمایش میزان بازدید از پست ها در کانال ها، حذف دوطرفه پیام ارسالی در چت ها، و ویرایش پیام ارسالی را ندارد. که انتظار می رود هر چه سریع تر به این پیام رسان افزوده شود. هم چنین قابلیت حذف حساب در بیسفون مشاهده نمی شود. بیسفون نسخه دسکتاپ نیز ندارد.

ربات انتقال محتوای بیسفون پلاس از تلگرام بسیار منعطف درنظر گرفته شده است. به نحوی که می توانید آن را به کانال خود در تلگرام متصل کنید و ربات به صورت خودکار پست ها را به محض ارسال در کانال تلگرام، در کانال شما در بیسفون پلاس نیز منتشر می کند. هم چنین برای کانال های پرطرفدار و دارای کد شامد امکانات ویژه ای همچون آزادسازی شناسه و انتقال خودکار پست های کانال درنظر گرفته شده است.

جمع بندی:

بعد از این بحث مفصل، شاید مهم ترین قسمت همین جمع بندی باشد. ابتدا باید برخی از پیام رسان ها را حذف کنیم.

پیام رسان های ایمو و سیگنال را به علت نبود کانال کنار می گذاریم، و تم تم را هم به علت نداشتن ویژگی خاص و معمولی بودن کنار می گذاریم.

از نظر ما:

اگر مدیر کانال تلگرامی هستید: پیام رسان های گپ، سروش و بیسفون پلاس

اگر امنیت برای شما اهمیت ویژه ای دارد: پیام رسان بله

اگر رابط کاربری و امکانات پیام رسان برای شما مهم است: پیام رسان های گپ و بله

اگر به دنبال پیام رسانی با بیشترین شباهت به تلگرام هستنید: پیام رسان های ایتا، گپ و آی گپ

اگر بدنبال پیام رسانی خاص که دارای ویژگی های شبکه های اجتماعی باشد هستید: پیام رسان ویسپی

و اگر کاربر عادی و بدنبال پرطرفدار ترین پیام رسان ها هستید: پیام رسان های واتساپ، سروش و گپ را نصب کنید.

نظر شما چیست؟ شما کدام پیام رسان را ترجیح می دهید؟ چرا؟ منتظر نظرات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا