سخت افزار داخلی

گذرگاه های توسعه مادربرد (بخش دوم تشریح مادربرد)

گذرگاه های توسعه:

‏همانطور که قبلا اشاره شد ارتباط بین اجزای رایانه از طریق مدارهایی بسیار باریک برروی مادربرد به یکدیگر میسر می شود که به آنها گذرگاه یا خط حامل گفته می شود. داده های بصورت باینری از روی این مسیرها نقل و انتقال داده می شود. مقدار اطلاعات رد و بدل شده برحسب بیت قابل اندازه گیری می باشد.

‏به طور معمول ۴ ‏گذرگاه اصلی در رایانه ها وجود دارد:

1 ‏. گذرگاه پردازنده: مسیر ارتباه پردازنده و تراشه های مجتمع یا چیپ ست هاست. این گذرگاه، داده ها را به سرعت به پردازنده منتقل می کند و از آن به بیرون می فرستد و سرعت آن نسبت به سایر گذرگاه ها بسیار سریعتر می باشد.

2 ‏. گذرگاه حافظه: گذرگاه حافظه، داده ها را بین پردازنده، رم و حافظه رم انتقال می دهد.

3 ‏. گذرگاه آدرس: آدرس محل ذخیره سازی اطلاعات بر روی حافظه اصلی (رم)

4 . گذرگاه ورودی- خروجی: مسیر تبادل اطلاعات بین پردازنده و دستگاه های ورودی و خروجی است.

‏یکی از تراشه های مادربورد، سوپر آی/اُ است که دیسک های کمکی، صفحه کلید، ماوس و قسمت های سریال و چاپگر را کنترل می کند. به تراشه سوپر آی/اُ بعلاوه دو تراشه دیگر به نام های پل شمالی و پل جنوبی، جیپ ست مادربرد گویند که مبنای بسیار خوبی جهت مقایسه مادربردها می باشد. از چیپ ست های معروف به کار رفته در مادربردهای امروزی می توان اینتل و اِی اِم دی را نام برد که هریک دارای گونه ها و دسته بندی های متفاوتی هستند.

سازندگان مادربرد:
‏برترین سازندگان مادربرد در دنیا که عموما در چین تولید می شوند عبارتند از:

‏گیگابایت تکنولوژی (Gigabyte) ایسوس (Asus‏) ام اس آی (MSI) اینتل (‏Intel) سولتک (‏Soltek) ایکس اف ایکس (XFX) فاکس کان (Foxconn) آ بیت (Abit‏) سویو (SOYO) اِپاکس (Epox) دی اف آی  (DFI) جت وِی (JETWAY‏) مرکوری (mercury) آلباترون (ALBATRON) ای اس راک (ASRock)‏ و یکی از پرفروش ترین های مادربرد شرکت ایلایت (ELITE GROUP).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا